معیارهای انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله

اگر اولین بار است که میخواهید مقاله ای را چاپ کنید شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که کدام مجله برای چاپ مقاله تضمینی مناسب تر هستند؟ در این نوشته معیار های لازم برای تشخیص مجله مناسب را بررسی میکنیم.

انتخاب مجله برای چاپ مقاله

حیطه کاری یا Aims and Scopes

اولین و مهمترین موردی که برای انتخاب مجله مناسب باید به آن توجه کنید حیطه و زمینه کاری مجله مورد نظر است، سعی کنید مرتبط ترین موضوع مقاله را انتخاب کنید.
حیطه کاری مجلات را میتوانید در بخش Aims and Scopes پیدا کنید. تنها کافی است که وارد سایت مجله شوید و در بخش اهداف و حوزه های کاری موضوع مقاله را پیدا کنید و برای انتخاب مجله مورد نظر از آن استفاده کنید. هر مجله ای را که انتخاب کنید حوزه های کاری مختص به خود را دارد و اگر مقاله ای با موضوع خارج از موضوع مجله را ارسال کنید ریجکت خواهد شد. مثلا اگر مقاله پژوهشی را به مجله ای ارسال کنید که مقالات کاربردی چاپ میکند، ریجکت خواهد شد.

اگر مقاله ای را خارج از موضوع نشریه ارسال کنید، پس از مدتی از ارسال مقاله مورد نظر از طرف سردبیر مجله پیغامی مبنی بر out of scope و به معنی اینکه از حیطه کاری نشریه خارج است دریافت خواهید کرد.

ضریب تاثیر یا Impact factor

یکی دیگر از معیارهایی که برای انتخاب مجلات باید در نظر داشته باشید ضریب تاثیر است، که توسط کمپانی isi تعیین میشود. و ضریب تاثیر هر مجله ای در سایتی به نام JCR درج میشود در مقاله چاپ مقاله jcr این مورد را کاملا بررسی کرده ایم.

هزینه چاپ مقاله

از دیگر معیارهای انتخاب مجله مناسب هزینه های چاپ مقاله است، اگر مقاله شما در نشریه ای پذیرفته شود باید حتما هزنیه های چاپ را پرداخت نمایید تا مقاله شما چاپ شود. حتی اگر مجلاتی که به رایگان هم مقالات را منتشر میکنند را انتخاب کنید بازم هم باید هزینه چاپ را بپردازید.

عموما بازدید مقالات در نوع open access یا همان رایگان بالاتر است، به این دلیل که کاربران برای مراجعه به آنها دیگر نیازی نیست که پولی بپردازند و به صورت رایگان در اختیارشان قرار میگیرد.

توامندی سردبیر مجله یا Editorial Board

زمانی که مجله ای سردبیر خبره دارد زمانی که مقاله را برایشان ارسال میکنید خیلی سریع داوری را برای مجله شما انتخاب میکنند و به همین جهت هم نتیجه داوری مقاله شما سریع تر مشخص میشود. این مجلات معمولا پشتیبانی قوی تری هم در اختیار دارند.